torsdag 31 juli 2008

Vätskeförlust (5 dagar)

Mina fötter är tillbaka! Jag trodde aldrig jag skulle få se dem igen... Jag är till och med glad att återse mina hallux valgus. Fotlederna så smala, vaderna nästan för smala, där behövs lite träning (än så länge är det för varmt för att ta ut Dig i barnvagnen, men så fort det blir svalare så...). Och händerna går att knyta, nu ska myggen inte få komma undan som de gjort tidigare. Vägde innan graviditeten ca 60 kg, veckan innan förlossningen 74 kg, ett dygn efteråt 70 kg och idag 63 kg! Idag börjas försiktigt lite träning med balansbollen som pappa köpte häromdagen. Blodvärdet är lågt efter förlossning och till följd så hänger inte blodtrycket med helt ännu, märks då man går och står.

Jag sitter i arbetsrummet och Du ligger här bredvid i gästsängen och sover sött. Från att ha legat tvärs över sängen så har Du nu i sömnen gnott Dig runt ett kvarts varv. Inatt låg Du så himla sött med ena armen under huvudkudden! Men jag fick väcka Dig för nattmålet vid 4-snåret då Du inte ätit på 5 timmar. Imorse under blöjbytet försökte Du kissa ner pappa igen men han har lärt sig snabbt och lyckades vrida undan Dig och pricka strålen i vasken... Imorgon ska vi bada Dig för första gången, Du har en hel del mjölkrester här och var på kroppen (inte Ditt fel, det bröst som inte ammas för stunden sympatiläcker rikligt...), hoppas att Du gillar det! Bilåkning verkar Du iallafall gilla, sov gott även under Ditt livs andra åktur igår. Vi åkte till det rutinmässiga återbesöket på sjukhuset för provtagning, hörseltest och vägning. Du har börjat vända upp i vikt, dvs får i Dig tillräckligt med mat, och gulsotsvärdet var ok (Du är lite gul i ögonvitorna fortfarande). Hörseltestet (man skickar in en signal i örat och mäter ekot) var också utan anmärkning, men det visste vi redan eftersom Du vänder huvudet efter våra röster och Du verkar gilla när man pratar med Dig eller sjunger vaggvisor.

Ditt dygn består mest av att äta, sova, bajsa och Du verkar vara rätt nöjd med livet. Ibland gnyr Du till och ger ifrån Dig lite hesa svaga pip, vi tolkar det som att Du har ont i magen för det blir bättre av lite magmassage, upprätt ställning eller allra helst lite sov på pappas bröst.

Inga kommentarer: