fredag 10 oktober 2008

Min lilla gubbe (2 månader)

Inatt var Du lite småjobbig. Du har knappt sovit utan istället legat och sparkat av Dig (och mig) täcket. Ideligen. Du har småätit och inte blivit riktigt nöjd men heller inte velat ha nappen. Nu kl 07 ligger Du jättepigg på gästsängen, pratar med fiskmobilen och sparkar av Dig babyfilten på 5 sekunder.
Annars blir Du allt roligare, sedan någon vecka går det att föra konversationer med Dig. Du svarar med att låta hela ansiktet spricka upp i ett leende och istället för det vanliga nä-skrikandet så kommer mer och mer joller. A-ga, grrr och skratta till. Du tycker det är väldigt kul när jag sjunger för Dig, det brukar bli "Bockarna Bruse", "Ett gammalt fult och elakt troll", "Måsen", "Nikolajev", "Imse vimse spindel", "En kulen natt" m fl. Och när Du nyser så sjunger vi om den snuviga tomten. Tidigare har Du inte velat ligga själv när Du är vaken, utan hellre i någons famn, men nu går det om man pratar och nojsar med Dig emellanåt. Då kan jag lyckas hinna göra mig en latte, eller till och med baka. Annars är det bästa knepet att ha Dig i bärselen (Du börjar bli lite tung, för 1 vecka sen 6,5 kg, att bära omkring på armen en längre tid), då blir Du oftast lugn och somnar, och jag kan i lugn och ro plocka ur diskmaskinen, baka, städa etc.

Du får ofta kommentarer om att Du är så stadig i nacke. Det beror säkert till stor del på att Du gillar att stå upp i knät med Dina starka ben. Du har börjat dregla lite när Du står upp och koncentrerat tittar på något. När det blir tråkigt att stå i knät får man Dig lätt att skratta genom att sätta Dig på ena knät och sjunga "Mamas lilla kråka" samtidigt som man gungar Dig. Förutom Fjällrävenklistermärket och fiskmobilen gillar Du också att titta på lampor och på Dig själv i spegeln. Du har tappat mer och mer av Ditt ljusbruna hår, har nu kvar ca 2 cm långt hår i nacken. Det tillsammans med Dina goa kinder gör att Du ser ut som en liten gubbe. Världens sötaste!

Inga kommentarer: