onsdag 1 oktober 2008

På sjukan (2 månader)

I sjukhussängen

Du blev allt sämre under dagen igår, det väste på både in- och utandningen och Du verkade bli tätare och tätare i luftrören. Hur skulle natten bli? Varken pappa eller jag skulle ha vågat sova eftersom Du verkade få allt besvärligare med andningen (Du använde även magen och näsvingarna då Du andades). Vid 19-tiden ringde jag Sjukvårdsrådgivningen som rekommenderade att vi skulle åka in med Dig till Akuten för bedömning. Vi gjorde så och Du fick hög prioritering i triagen. Vi fick direkt ett rum inne på Akuten och en sjuksköterska tog hand om oss. Du hade ingen feber, temptagningen resulterade dock i en liten bajssprutt, men eftersom Du verkade ha ont i halsen när Du åt fick Du en Alvedonsupp (efter många om och men då jag först råkade bryta av den och sedan envisades Du med att bajsa ut den så till slut fick jag be om en ny då den första var i upplösningstillstånd...). Sjuksköterskan gav Dig också ett par adrenalininhalationer, inte så roligt för Din del då jag var tvungen att hålla fast Dig medan hon satte en mask för Din näsa och mun. Adrenalinet hjälpte föga men Alvedonen gjorde att Du åt bättre. Efter några timmar kom läkaren, hon såg genast att Du hade det jobbigt och sa att Du behövde läggas in för inhalationsbehandling. RS-provet var negativt, som tur var, och CRP 15, vilket talade för virus. Vid 2-tiden var Du och jag installerade på en sal som vi delade med två andra patienter och deras mammor (Pappa åkte hem och sov med Lusse).

Det blev inte mycket sova för oss, Adrenalininhalationer 1 gång i timmen och dessemellan amning, men Du andades och åt allt bättre. Helst skulle Du sova i en egen liten spjälsäng som lutade för att förbättra andningen men Du ville hellre sova hos mig i tältsängen bredvid. På morgonronden bestämdes att man skulle fortsätta med inhalationerna varannan timme och se hur det gick. Pappa hade vaknat med dunderont i halsen (jag hade halsont igår och tät i näsa och bihålor idag) så han sjukskrev sig och var med oss istället. Du verkade må rätt bra, charmade personalen och njöt av uppmärkamheten Du fick. Under eftermiddagen höll man upp med inhalationerna för att se om Du kunde klara Dig utan dem. På kvällen kom jouren förbi och lyssnade: "det låter helt rent". Vi fick åka hem på permis!

Inga kommentarer: