onsdag 21 januari 2009

Mmm mat! (5½ månad)

Det kanske inte ser så aptitligt ut, men det var faktiskt gott
Idag fick Du en "komplett" lunch, och Du åt med god aptit. Måltiden bestod av grönsakspuré (purjolök + rotselleri + morot), omelett (½ äggula + lite mjölk) och vit sås med persilja. Såsen lagade Din duktiga mamma igår kväll av egengjord grönsaksbuljong (vilket också gav dagens puré). Till efterrätt fick Du rivet päron, en ny favorit. Vilken tur att det verkar som att Du varken ärvt min aversion för rotselleri, eller Din Pappas aversion för ägg. Till mellanmål under eftermiddagen fick Du också prova lite "babysmörgås", dvs smörad dubbelmacka utan kanter av dagens hembakta formbröd. Den gillade Du att tugga i Dig, men efter att ha satt några smulor i halsen så kräktes Du upp det Du fått i Dig (ungefär som en tärning i volym in, men ut i grötformat som lyckades komma på både body, byxa, stol och golv...).
Smörgåsen innan den förvandlades till gröt
Ungefär så här ser Din meny ut vid snart 6 månaders ålder:
Frukost, ca 07.30: bröstmjölk
Mellis, ca 10: bröstmjölk
(sovstund/promenad 30-60 min)
Lunch, ca 12: grönsaks/potatispuré, omelett, sås, frukt
Mellis, ca 14: bröstmjölk
(sovstund 30-60 min)
Mellis, ca 16: bröstmjölk/babysmörgås
(sovstund 30-60 min)
Middag, ca 18: ½ barnportion gröt, frukt, bröstmjölk
(läggdags kl 19)
Kvällsfika, ca 23: bröstmjölk
Nattamat, ca 04: bröstmjölk

Jag ser till att göra ordentliga satser av puréerna och fryser in Din mat i iskuber (i form av trianglar, hjärtan och ankor) som jag sedan knäcker ur i uppmärkta påsar. När det att dags för Din lunch går det alltså väldigt fort och lätt att ta fram en kub av varje sort man vill ha och mikra. Så Du behöver inte vara orolig för att svälta ihjäl när det är Pappas tur att vara hemma, jag kommer att se till att frysen är välfylld. Jag vill ju gärna att Du får hemgjord mat så mycket det går, och så mycket som möjligt tillverkat av ekologiska/svenska grönsaker och frukter. Det blir förhoppningsvis både godast och nyttigast så!

1 kommentar:

Inger Sö sa...

Hej Wilmer! Så duktig du har blivit på att äta! I julas åkte maten mest in och ut ur munnen, men nu ser man att du tycker det är mumsigt! Nu öppnas en underbar värld av smaker, som din duktiga mamma dukar upp av allsköns fina råvaror. Vilken energi hon har! Kram från farmor och farfar