måndag 16 mars 2009

Gourmet? (7½ månad)

Du har ätit väldigt dåligt sista dagarna, även gröt och amning som tidigare gått så bra går nu trögt. Inte ens banan går särskilt bra. Kanske är Du inne i en utvecklingsfas just nu? Du håller på att lära Dig krypa och Du har blivit mycket mer aktiv och med i sociala situationer (istället för att stirra fascinerat på andra så vill Du ta på och kommunicera med), det anmärkte också tant Karin på och jämförde med när hon träffade Dig sist för en vecka sedan. Du är en fantastiskt glad, utåtriktad och nyfiken person! Du sover mer på dagarna, istället för tre halvtimmeslurar blir det numer ett 1½ timme långt pass och ett halvtimmes pass. Morgnarna börjar bli mer och mer facila, i natt sov Du som vanligt från 19 och vaknade vid 23 för amning, men sedan inte förrän 04.30. Därefter var det kinkigt ett tag, men jag var hård och lät Dig skrika ett tag (vi har lärt oss Dina skriktyper nu, det här var inget allvarligt skrik och dessutom manipulerande; Du skrek några gånger, sedan var Du tyst som för att höra om vi skulle komma, sen skrika lite igen osv), och efter några nappinstoppningsomgångar somnade Du om till 06.30. Helt ok natt alltså, jag känner mig riktigt utvilad!

Åter till maten så tipsade BVC om att låta Dig äta mer själv. Så Du har fått stoppa i Dig ärtor, brödbitar, ugnspannkaksbitar, morotsbitar, potatisbitar och visst tycker Du att det är roligt, men Du får ändå inte i Dig särskilt mycket och blir less efter en stund. Dricka vatten går bäst och roligast är att leka med vattenflaskan, få vatten i ansiktet och bita i den, men man blir som bekant inte särskilt tjock av vatten. Ikväll provade vi därför att ge Dig burkmat, Pappa fick faktiskt i Dig 1/3 stor burk. Jag är lite anti burkmat (inte särskilt miljövänligt med alla dessa glasburkar som går åt och jag vill veta vad jag stoppar i Dig), dock inte oresonlig. Men nästan. I veckan kommer jag att laga egen tomatsås med mozzarella och massa andra grytor. Äter Du inte av dem så undrar jag vad för konstigt de stoppar i burkmaten som får Dig att äta den...

3 kommentarer:

Chokladmoose sa...

Undra om det finns ngt särskilt som små barn gillar, någon hemlig ingrediens?

Inger Sö sa...

Hej Wilmer! Du är så duktig som försöker få in maten i munnen, men det är lite kvar innan det hamnar rätt. Jag ser att du blir lite less, men kanske en liten skål/djup tallrik med gobitarna som du kan gräva i skulle funka? Farmor och farfar tycker du är så himla fin!!

Luvan sa...

Tallrikar åker ganska snabbt ner på golvet de med...