onsdag 20 januari 2010

Kvalitetstid med Dig (17½ månad)

Jag har nattjoursvecka vilket inneburit kortare dagar för Dig på dagis och ledig från dagis idag och i morgon. Du är inne i en superglad period sedan några dagar. Du leker som aldrig förr, Du verkar förstå så mycket och vill gärna hjälpa till. Du kommer med små pytteskräp Du hittat på golvet och vill kasta i sopkorgen, Du snyter Dig själv med papper, Du hämtar haklapparna när man ber Dig och tar på den hårda själv, Du hämtar våra skor när vi ska gå ut etc. Din första tvåordsmening har kommit, “titta pappa/pamma” (ibland rationaliserar Du: “titta mappa”). “Pappa” har varit Ditt mest frekventa ord ett bra tag nu…

Ett och annat mer eller mindre välmenat hyss dyker också upp. För några veckor sedan kontrollerade jag inte tvättmaskinen ordentligt innan jag satte igång den och Din leksaksmobil blev väldigt ren. När Lusse ligger på hallbänken kommer Du med vattenskålen till honom, en fin tanke, men när Du väl tagit Dig från köket till hallen är det inte mycket vatten kvar i skålen, trots att Du verkligen försöker balansera den. Förra veckan när Du satt badade, jag satt och läste bredvid och tittade bort för en stund, så kännde jag hur det luktade misstänkt. Då står Du i baljan och kastar ut bajskorvar, en efter en…

Det kan dock ta på krafterna att vara Du. Efter lunch idag gick vi och handlade, sedan stannade vi till vid lekplatsen för att gunga och åka rutschkana. När vi kom hem igen, och Du ätit, var Du så trött. Du sov i 2,5 timme, fastän jag under sista timman tog ur nappen, tände lampan, strök Dig på kinden, lät dörren vara öppen och städade i rummen intill.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Wilmer och Liv!
Underbart att få läsa om dina dagar med mamma! Hjälpsam med en massa hyss, det gillar farmor!
Kram på er!!

Anonym sa...

... kom att tänka på en sak...
Vilken tur att Du har tränat på att kasta ut badankorna ur badkaret när Du badar!
/Farmor igen