tisdag 26 februari 2008

Ultraljudet (v 17 + 1)


Igår fick vi se Dig för första gången! Via ultraljud kunde vi titta in i min mage och se huvud med hjärnhalvor och lillhjärna, ögonhålor och näsa, ryggrad, Ditt pickande hjärta, magen med en liten magsäck och urinblåsa, två armar med händer, två ben med fötter. Och vilken livlig krabat sen, Du sparkade ned mot min urinblåsa och rörde Dig så det nästan blev svårt för barnmorskan att mäta det hon skulle... Måtten (tinning till tinning, bukomfång, lårbenslängd) visade att Du troligen kommer att födas kring 3/8. Inte så stor skillnad mot 31/7 som vi först trodde, beräknat enligt min sista mens.
Vi fick också se navelsträngen och moderkakan som låg på baksidan, alltså mot min rygg, vilket förklarar varför jag redan kan känna Dina sparkar så väl även på utsidan. Tränar Du inför framtida Vasalopp? Du har det i generna, Din mors morfars bror Elias Nilsson vann och slog rekord 1938, och morbror A tog sig igenom sitt första lopp med bravur i helgen.
Veckans mål blir att pappa ska pricka in och få känna Dina sparkar. Igår kväll väntade vi med spänning men förgäves, Du sov redan. Vi försöker ikväll igen!

1 kommentar:

Pottan sa...

- Jaaaa!

Din symoster Elin (aven kand som H'rny Helga** gav just ifran sig ett hogt gladjetjut! For om du fods enligt planerat, sa kommer jag kunna vara ute i BBs vantrum nar du fods:)
Sa vaga inte annat an fodas tidigare an i augustis borjan, for jag maste namligen hinna pallra mig hem fran Bryssel!

Att vila i N'rty Ingas** mage ar inte vem som helst forunnat - sa passa pa och njut!

(**forklaringen till dessa namn tar vi nar du blir lite aldre..)