måndag 20 juni 2011

Hilding Olof Erik

I början av maj kom vi på att det var hög tid att skicka in namnanmälan till Skatteverket, annars skulle det vara lite svårt att få ett pass till Barcelonaresan en månad senare. Vi har bestämt oss för:
Hilding är ett fornnordiskt namn som betyder hövding.  Idén till det namnet fick vi  ur en deckare som vi båda läste. En av min morfars bröder hette Hilding och var en vänlig och hjälpsam man. Tyvärr dog han innan jag föddes, men han var till stor hjälp när mina föräldrar byggde ut huset. Hilding rimmar på vilding, vilket vi ofta kallade honom i magen. Namnsdag 21/2.
Olof är också ett fornnordiskt namn och betyder ättling. Det namnet har han fått för att vi tycker det är fint och det gör vi antagligen därför att min äldste bror heter så. Han är en genomtrevlig och energisk typ som alltid ställer upp! Olof är ett släktnamn på min fars sida, där det finns i tre generationer.
Erik är även det fornnordiskt med betydelsen ensam härskare. Farbror Per heter Erik i andranamn efter farfars farfar. Även en av Mårtens bästa vänner samt min mormors bror hette Erik liksom min farmors far.
Som sin bror heter han tills vidare Wallin i efternamn.
bild(6) bild(7)

Inga kommentarer: